Thursday, March 3, 2016

Belajar cara repair audio rosak dalam Adobe Audition CC (Audio Restoration)

Assalamualaikum..apa khabar ssemua para pengunjung blog yang budiman. Diharapkan anda sihat walafiat hendaknya. Telah ada beberapa artikel yang saya tuliskan di sini berkaitan dengan audio dan teknikal part tentang menggunakan preamp dan sambungan SEND & RETURN serta cara sambungan dan kemanakah harus dituju sambungan tersebut. Jadi, sekiranya anda masih lagi belum membaca artikel tersebut, silalah lawati di sini Audio Editing dengan Adobe Audition CC: Part 1 dan How to use Your Preamp SEND & RETURN connection.

Kali ini saya akan memfokus kepada editing audio dalam Adobe Audition dalam topik membaikpulih sound yang terhasil dari sekeping VCD lama bertajuk 'Keroncong Diraja Johor'. Rakaman video tersebut telah berjaya dirakam di Komplek Penyiaran Sultan Iskandar, Johor Bahru pada 10 April 2001 dengan pengacara program iaitu Dato' Jalaluddin Hassan dan Shima Ismail. Lagu-lagu keroncong yang dimainkan cukup merdu dan bertenaga serta barisan penyanyi dari dalam dan luar negara menyampaikan lagu keroncong dengan penghayatan baik sekali. Saya pun telah lupa di mana VCD tersebut saya simpan, tetapi saya sempat buat salinan softcopy bagi tujuan lihat dan dengar secara peribadi. Manakan tidak, ada beberapa orang kesayangan saya dalam barisan pemuzik tersebut! Salah seorangnya telahpun meninggal, iaitu Bapa saudara saya selaku pemimpin Orkestra Keroncong pada ketika itu dan juga Abang saudara saya, JARI. Kedua-dua mereka ini adalah ahli keluarga terdekat dalam hidup saya, walaupun saya bergelar anak angkat tapi tak pernah pun kasih sayang itu kurang, bagai menatang minyak yang penuh daripada mereka sekeluarga ;) Emo la pulak..ishhh....

Tahun 2001 dahulu, sekarang dah tahun 2016. Maknanya dah 15 tahun berlalu. Subhanallah..lama sudah.

Walaupun saya telah extract VCD tersebut menjadi bahan softcopy dan simpan ke dalam hard disk pada jangka waktu yang lama, namun jarang sekali saya mainkan dalam komputer. Sehinggalah penulisan artikel ini ditulis, barulah saya dapat mencurahkan idea dan teknik yang digunakan untuk mengembalikan sound yang terhasil menjadi lebih baik dari yang sebelumnya. Maklum sajalah..dalam blog saya ini, penulisan artikel yang paling ramai orang baca ialah berkaitan melancong ke pulau yang pernah saya dan isteri pergi suatu tika dahulu. Saya ingin ambil peluang yang ada ini untuk berkongsi pengalaman yang dilalui bagi artikel kali ini.

Jika dilihat dari grafik di atas, nama tajuk bagi file berkenaan ialah 'AVSEQ01.DAT'. Ini bererti file tersebut adalah data VCD yang boleh dimainkan dalam VCD player yang popular suatu ketika dahulu. Jika kita extract data VCD tersebut dari komputer, maka kita akan dapat nama dan format video tersebut seperti grafik di atas dalam bentuk softcopy. Saya mainkan semula file ini dalam software MPEG Streamclip. Keupayaan software ini untuk eksport file .dat kepada format video/audio yang lain memberikan kemudahan kepada kita untuk membuat kerja-kerja yang dilakukan ini. Saya eksport kepada file audio dalam format .AIFF bagi tujuan editing semula. (Restoration la kiranya) 

Setelah berjaya eksport kepada format .AIFF dengan sample rate = 44100 dan 16 bit per sample, kemudian saya buka file ini ke dalam software Adobe Audition. Fuhh..terkejut jugak tengok audio wave file ini!


Full scale : Zoom Out gambaran sebenar



Zoom In : dah tahu apa masalahnya?

Apa yang boleh anda simpulkan dengan melihat audio wave ini? Adakah ianya berirama keroncong ataupun death metal? Maaf..saya tidak menyinggung sesiapa pun dengan analogi berkenaan mahupun hasil kerja orang-orang terdahulu yang telah penat lelah menyiapkan mastering video dan audio ini. Saya cuma mahu berkongsi pendapat dan idea secara realistik bagaimana nak repair audio yang telah distort sungguh bunyinya ini. Sekali pandang bagi mereka yang bertugas dalam industri audio/video sudah tentu boleh memberikan analisis secara on the spot apakah masalah yang dihadapi terhadap wave file ini.

Teruskan membaca Part 3 Editing dengan Adobe Audition CC

Jeffri Rahman
Multimedia Producer
Cinematographer | Audio Recording, Mixing, Editing | Voice over Johor Bahru

Share:

0 comments:

Post a Comment